Hogyan lehet duplájára növelni a céghez pályázók számát, erősíteni a munkáltatói márkát és felkészültebb jelentkezőkkel interjúzni? A PwC Magyarország  négy évvel ezelőtt indította el Multipoly néven toborzói játékát, amely ezekre a kérdésekre is válasz ad.  Bíró Noémi (a fenti képen a játék egyik oldalán) regionális toborzási vezetővel beszélgettünk.

Tavaly két cikkben is foglalkoztunk a játékosítás, angolul gamification témával. Előbb egy konferencián kutattuk a trendeket, majd a toborzásban való alkalmazhatóságáról beszélgettünk Orova Balázzsal (EcoSim). Most a PwC Multipoly játékát vesszük nagyító alá.

„Amikor 2010-ben a PwC-hez kerültem toborzói pozícióba, világossá vált, hogy a tehetséges fiatalokat már nem lehet csak a hagyományos kommunikációs eszközökkel – állásbörze, hirdetések – megszólítani. Ugyan a PricewaterhouseCoopers neve – 2010-ben PwC-re egyszerűsödött a cég neve -  még mindig jól csengett, de nagyobb lett a verseny, nem jöttek automatikusan nagy számban a jelentkezők, más úton kellett erősíteni a munkáltatói márkát” – mondja az előzményekről Bíró Noémi.

Nem elég az állásbörze és a hirdetés márkaépítésre

Ő maga a kétezres évek elején a toborzási piac szinte minden szegmensébe belekóstolt. Közvetített fizikai munkásokat, személyzeti tanácsadóként diplomás szakembereket, százas nagyságrendben toborzott üzleti szolgáltatóközpontokba, mielőtt a PwC-hez csatlakozott 2010 januárjában.

Karrierút – Bíró Noémi
Végzettség: óvónő (ELTE)
2005-2006 toborzó (Human Rent)
2006-2007 személyzeti tanácsadó (Grafton Recruitment)
2007-2008 csoportvezető (Grafton Recruitment)
2008 toborzó (GE)
2009-2010 toborzási specialista (Convergys)
2010- 2015 toborzási vezető Magyarországon (PwC)
2015- toborzási vezető a közép-kelet-európai régióban (PwC)
Hobbija a sziklamászás: idén télen például a Tátrában meredek sziklafalakat küzdött le jégcsákánnyal, hágóvassal a kézben.

Néhány hónappal később Noémi a Corvinus Egyetem állásbörzéjén találkozott Vendler Balázzsal a Games for Buiness nevű online játékkészítő cég munkatársával, aki az egyik magyar egyetem népszerűsítésére fejlesztett játékát mutatta be neki. „Ilyesmi kell nekem, csak kicsit összetettebb és a PwC-re szabva” – mondta Noémi. Úgy gondolkodott, hogy mindenki szeret játszani. Egy látványos felületen, érdekes kerettörténetbe helyezve könnyebben eljuttathatók a potenciális jelöltekhez a cég üzenetei, mintha azt hagyományos kommunikációs anyagokban tennék.

Kellettek szövetségesek cégen belül

Tervét előadta a cég felsővezetése előtt. „Elmondtam a cégtársaknak, hogy 20 százalékkal növeljük a minőségi jelentkezők számát, differenciáljuk magunkat a versenytársak előtt, mi leszünk az elsődleges nemzetközi könyvvizsgáló és gazdasági tanácsadó cég a frissdiplomások előtt. Elsőre nem nyűgöztem le őket, de nem adtam fel” – mondja a toborzási szakember.
Ezt követően közel egy éven át készítette elő a projektet egy újabb prezentációra. Bevonta a pénzügyi vezetőt, a jogi részleg szakértőit, akiknek a támogatásával aztán bár business-fit lett a projekt, és elnyerte a cégvezetés támogatását.

Több ezren játszottak eddig

Bemutatkoznak a játékban a cég munkatársai

A Multipoly névre keresztelt játék első ízben 2012-ben indult, összesen 800 játékossal, egy évvel később újabb 1200-an próbálták ki magukat. Egy szezon általában hét héten át tart és a tavaszi toborzási időszakra (március-április) esik. A cég közösségi médiás hirdetésekben, egyetemi karrierirodák segítségével és különféle karrier hírlevelekben csábított részvételre.

Hogy néz ki a játék?

A játék látványos 3D-s grafikából épül fel, sok-sok küldetésekből áll, amely során a játékosok szinte észrevétlenül részei lesznek a PwC életének. Különféle feladatok megoldásával a felvételi státuszból, a gyakornoki, asszisztensi, senior asszisztensi szinteken át a menedzseri pozícióig juthatnak. Nem nagy elmélyülést igénylő, kemény szakmai feladatokat kapnak, hanem a digitális készségeket, az üzleti jártasságot mérő próbatételeken át jutnak el a célig.

Noémi ezt egy példával is alátámasztotta: „A játék különféle küldetésekből áll ebből az egyik így nézhet ki: ’Egy gyártó cég elemzés elkészítésével bízott meg, amihez szűk a határidő. Válogasd össze a csapatodat’ – érkezik a feladat a rendszerből. A játékos ezután felkeresheti a különböző részleget, bekopoghat az irodaház szobáiba, ahol a munkatársak, akik a cég alkalmazottai - rövid videós anyagokban bemutatkoznak.  A játékos így meglátja, ki, mivel foglalkozik, kinek, mi az erőssége. Ennek alapján megjelöli, kit szeretne a csapatába választani. Ebből kiderül, hogy mennyire látja át az üzleti folyamatokat, azonosítja a szükséges készségeket. Tartalmilag az elemzést persze nem kell elkészítenie” – magyarázza Bíró Noémi.

Így néz ki a "Karrier szoba"

A legjobbak díjat kapnak, mert játszani a legtöbben valamilyen elismerésért szeretnek. Kezdetben New York-i út volt az első helyezett jutalma, de a visszajelzésekből azt tapasztaltuk, hogy a résztvevők jobban örülnek különféle informatikai eszközöknek, így változtattunk.”

Duplázódott a jelentkezők száma

A Multipoly-ban a készítők külön szekciót hoztak létre, ahol a játékos leadhatja.  „Összességében megdupláztuk a hozzánk jelentkezők számát. A játékosoknak pedig a 80 százaléka azt mondta, hogy szerezne a PwC-nél dolgozni” – mondja a recruitment vezető.

Bíró Noémi arra azonban felhívja a figyelmet, hogy a Multipoly még nem váltja ki a toborzást. A játék és a cég jelöltkezelő rendszere (ATS) egyelőre nincs összekötve. Ha ez sikerül, az újabb minőségi ugrást jelent.

Annyi azonban elmondható, hogy a pályázók felkészültebben érkeztek az állásinterjúra, ugyanis sokkal többet tudtak a cégről, mint a „Multipoly-múlttal” nem rendelkező jelöltek, valamint a felvétel után a cégbe illesztés (onboarding) is gördülékenyebben megy.

Több PwC-országba exportálják a magyar fejlesztést

A jövőbeli tervekről Bíró Noémi elmondta, szeretnék a toborzási játékot más PwC-országokban is elindítani. Idén szeptemberben valószínűleg 8 országban startol a Multipoly, a cél 28 európai piacon való megjelenés.

Útravaló annak, aki játékosításon gondolkodik

„Ne azért kezdjen el egy cég a gamificationnel foglalkozni, mert az trendi, hanem meg kell nézni, mi az üzleti igény, mire ad ez választ. Amíg erre a kérdésre nem találunk választ, addig bele se fogjunk” – tanácsolja Noémi mindenkinek, aki toborzási célú gamificationön gondolkodik.