A közösségi média és a mobil eszközök térnyerése újraosztotta a lapokat az álláspiacon. A tehetségek alkuhelyzetben vannak, az élményt keresik és egyre jobban informáltak. A cégeknek pedig nemcsak jó arcukat kell feléjük mutatni, hanem belülről is vonzónak kell lenni. Toldi Gábor a közösségi médiás toborzás hazai guruja (Social Talent) vázolta az újdonságokat a Personal Hungary személyügyi szakkiállításon.

Ami például cáfolhatatlanul rengeteget változott az elmúlt évek álláspiacán - így az álláskeresők attitűdjében is - az az álláskereséshez és a munkavégzéshez való viszony. A hiányszakmákban például már egyik sem kellemetlen tevékenység, amin minél gyorsabban túl akar lenni az ember.

A pályázó élményt keres

Sokkal inkább az élmény dominál, amikor a pályázó céget keres. "Az álláskeresők egyre inkább élményeket, életérzéseket keresnek a vállalatoknál, a feladatok végzése közben - sőt, már az állásra jelentkezés közben is. Amennyire pozitív életérzés például a frissen készült csokoládészuflé megízlelése egy trendi gasztrofesztiválon vagy épp kellemes késő őszi, kora tavaszi szellőben kerékpárral az irodába tekerni, épp ennyire inspiráló pillanatokat akarnak elcsípni már munkavégzés közben. Akár az irodában is"- jegyezte meg Toldi Gábor.

Az állásportálok látogatottságának fele mobilról érkezik

Az álláskeresők okostelefonokkal még inkább állandósított online jelenléte csak fokozza ezeket az igényeket. És ahogy a szabadidő eltöltéséből, úgy a direkt álláskeresésből se hagyják már ki a mobiljukat. "A tapasztalatok szerint az online állásportálokra látogatók legalább fele okostelefonjáról keresi fel ezeket a weboldalakat - miközben legalább 35%-kal többen kattintanak azokra az álláshirdetésekre, amelyekhez rövid promo-videó is tartozik. Mindebből az is következik: míg az okostelefonokra optimalizált karrierolodalak mindig nyernek, az ezt figyelmen kívül hagyók értékes jelöltek garmadáját veszíthetik felületességük miatt." Utóbbiak nincsenek is kevesen: a szakember "Melyikőtöknek van okostelefonra optimalizált web-site-ja?" kérdésére a tele előadótérről alig négy kéz emelkedett a magasba...

Infoáramlás oda-vissza

A közösségi média ráadásul kimozdította az információáramlást az egyirányúságból. Mivel ebben a közegben nem csak a HR-es tekintheti meg titokban az álláskeresőket és a profiljaikat, hanem az álláskeresők is a cégeket, a tehetségekre vadászóknak még inkább erősíteniük kell a munkaadói márkaépítést és a profi állásinterjús hozzáállás mellett a ténylegesen vonzó céges környezetet kell teremteniük. 

Jelenleg soha nem látott feszültség tapasztalható a munkaerőpiacon. Míg temérdek munkanélküli akár pályázatok százai után is eredménytelen lehet az álláskeresésben, addig a szakemberek krémjéért már mindent megtesznek a munkáltatók. Lényegében megfordul a helyzet - és nem a napi legalább 5 fejvadász állásajánlatát bezsebelő IT-st vagy mérnököt interjúztatjuk, hanem igazából ők szűrnek bennünket. És egyetlen cégnek sem hiányzik a közösségi médiában egy legalább 30-40 like-kal "megtámogatott" álláskeresői negatív reklámkampány "X.Y. cég HR-ese minősíthetetlenül viselkedett az állásinterjún!" felkiáltással."

Hiába mondjuk magunkat trendinek, ha elavult a weboldal

A cégek a versenyképes fizetések mellett így főként a korrekt hozzáállással javíthatnak az imázsukon. De azzal is, hogy a valóság is tükrözi a jelmondataikban elhangzottakat.  "A keresett szakmák legjobbjainak már nem a pénz a legfontosabb - mert e téren magától értetődő számukra a jó ajánlat - hanem a hitelesség.

Ha például trendi céges weboldalakról beszélünk az álláshirdetésben, akkor a jelentkezéshez szükséges lépések se legyenek technikailag elavultak, maradiak. Ha pedig lendületről, gyorsaságról beszélünk, ne legyen feldolgozhatatlanul hosszú a toborzás-kiválasztás ideje. Ha a tehetség 1 hetes folyamatban gondolkodik, akkor találuk meg a módját ennek is. Ha pedig gyakorlatiasnak vallják magukat, lehessen akár hiányszakmában is diploma nélkül megpályázni egy-egy pozíciót, ha adott hozzá a jelentkező tudása. Utóbbi még nem gyakori a piacon: eddig mindössze az E&Y hirdetett meg auditori állást hasonló feltételekkel tavaly." A hitelességet sem túl nehéz elmagyarázni: akkor áll fenn, ha 10 spontán megkérdezett dolgozó közül közel ugyanannyi valóban egyetért a cég hivatalosan is megfogalmazott értékeivel. 

Így is lehet a közösségi médiát használni

Van olyan hazai bank, amelynek már meghívásos alapú, zárt Facebook-csoportja is segíti az álláskeresők tájékozódását - persze nem a HR, hanem a munkavállalók kezdeményezése... Akik az itt kapott, nem PR-marketing alapon előállított infók alapján már eldönthetik, szeretnének-e a cégnél dolgozni. Nem véletlenül élet-halál kérdés tehát a profi emloyer branding.

Dönteni a Facebook-adatlap alapján?

Végezetül: az állásra pályázók Facebook-profiljának és közösségi médiás tevékenységének „csekkolása” még mindig heves szakmai vitákat kiváltó téma. A szakma mértékadó része mindenesetre úgy gondolja: komoly szakember soha nem az itt látottak alapján vázolja fel a jelentkezők személyiségprofilját. "Az itt látott információk legfeljebb a tájékozódást segíthetik azoknál, akik egyáltalán bevallják: néha-néha rápillantanak a pályázók profil-oldalaira. De kizárólag ez alapján döntést hozni azért elég amatőr szakmai elgondolás lenne" – jegyezte meg Toldi Gábor.

A fotó forrása: www.personalhungary.hu