Látszólag könnyű műfaj, ugyanis mindössze az elvárásokat és a cég által kínált előnyöket kell írásos formába önteni. A valóságban azonban az álláshirdetés megírását is tanulni kell, könnyű hibát elkövetni. Hogyan lehet a legjobb álláshirdetést összeállítani?

Az álláshirdetés marketingeszköz is egyben. Ez azt is jelenti, hogy a száraz tények nem elegendőek a figyelem felkeltéséhez. Még akkor sem, ha ismert márkáról van szó. A hirdetésben az alábbi kérdésekre célszerű választ adni:

Ki vagyok én illetve a vállalatom?
Kit keresek?
Milyen elvárásaim vannak?
Mit tudok nyújtani?
Hogyan lehet jelentkezni?

Fontos a jó tagolás
A hirdetés tartalmát nem érdemes összefüggő szöveges formátumban megjelentetni. Jobban szeretik az álláskeresők a strukturált hirdetést. Általában egy hirdetés a következő részekből áll: Információk a cégről, Pozíciónév, a Munkakör leírása, Elvárások, Amit nyújtunk és Jelentkezés/További információ.

A túl rövid és a túl hosszú szöveg is kerülendő
Nem könnyű megtalálni az egyensúlyt terjedelemben. Ha túl rövid a hirdetés, akkor félő, hogy semmitmondó, az igazán értékes emberek (akiknek udvarolni kell) nem érzik megszólítva magukat. A túl hosszút pedig nem olvassák végig, nehezen jön át, hogy kinek is szól ez valójában.

Legyen színes a cégbemutatás
Mindig a pályázó szemszögéből gondolkodva tegye fel a kérdéseket: Mitől vagyok én vonzó munkaadó? Fontosak a számok, a tények (tevékenységi kör, telephely, dolgozói létszám, piaci pozíció, tulajdonosi háttér), ám emellett lehet formabontó módon is bemutatkozni. Például a leendő csapatról egy fotó közlésével vagy modern irodaház esetén annak publikálásával. Jól mutat a bemutatónál, ha valamilyen díjat nyert a vállalat (Legjobb munkahely, Családbarát munkahely stb.)

Legyen vonzó a pozíciónév
Ha van mozgástere a pozíciónév meghatározásában (multi cégeknél szűkebbek a korlátok), akkor legyen figyelemfelkeltő a pozíciónév. Például „Titkárnő” helyett lehet „Menedzserasszisztens”. Ha angoltudás kell a munkához, akkor lehet angol a pozíciónév (értékesítési vezető helyett sales manager).

Ne Supermant keressen
A pozíció bemutatásánál fogalmazzunk közérthetően, tömören, használjunk felsorolást. Az elvárásoknál ne legyen minden olyan tényező felsorolva, ami a tökéletes jelöltet írja le. Vagy ha ezt mégis szeretnénk, akkor a kevésbé fontos tényezőket egy „Előny” blokkban említsük meg. Ha nagyon magasra tesszük a lécet, akkor előfordulhat, hogy jó és értékes jelölteket veszíthetünk.

Írja le azt is, mit kínál az új munkatársnak
Akadnak cégek, amelyek egyszerűen csak az elvárásokat és a feladatokat fogalmazzák meg a hirdetésben. Arra már nem adnak választ, mit is nyújtanak a pályázónak, miért érdemes ott dolgozni? A fizetés pontos megemlítése tabunak számít, sokan a „versenyképes” jelzővel utalnak rá. Ha azonban a bér nem az, akkor inkább ne emítsük meg. A béren kívüli juttatások (céges autó, képzési támogatás, külföldi tanulmányutak stb.) viszont vonzó elemek lehetnek. A pénzen kívül még számtalan vonzó elem lehet a munkakörben: továbbképzés támogatása, nemzetközi munkakörnyezet, rugalmas munkaidő, részleges távmunka lehetősége stb.

Ne legyen diszkriminatív
A hirdetés szövege nem sértheti meg az egyenlő bánásmódról szóló törvényt. Máskülönben az Egyenlő Bánásmód Hatóság valamilyen szankciót szabhat ki ön ellen. Ügyeljen arra, hogy ne legyen nemi, faji, vallási, nemzetiségi, életkori megkötés. Törvénysértő, ha például valaki férfi vagy 30 év alatti pályázót keres.

Vezesse az álláskeresőket
Írja le az álláskeresőknek, pontosan mit kell tenniük, ha pályázni szeretnének. Az „Információ: …” szófordulat helyett érdemes a következő mondatot alkalmazni: Amennyiben a hirdetés felkeltette az érdeklődését, és szeretne egy dinamikus csapat tagja lenni, KATTINTSON IDE, és küldje el fényképes önéletrajzát valamint motivációs levelét.”

Fogalmazza újra hirdetését
Ha nincs megelégedve a hirdetésre érkező pályázók számával vagy minőségével, akkor fogalmazza újra vagy hirdesse meg újra a pozíciót.  Egy-egy szó megváltoztatásával más-más pályázói kör érhető el. összetett munkakörökről van szó. Például egy műszaki termékeket értékesítő munkakörnél éppúgy kereshetünk egy értékesítési vénával rendelkező műszaki végzettségű, mint egy kereskedelmi végzettségű, de műszaki affinitással rendelkező jelöltet.

Figyelje a konkurencia hirdetéseit
Nem szégyen tanulni. Nézze meg a konkurens cégek vagy a hasonló munkatársat kereső vállalatok hirdetéseit; ők mivel csábítják az álláskeresőket. A legjobb jelentkezőkért már az álláshirdetés megfogalmazásakor harcolni kell.

Összefoglalva: a jó álláshirdetés figyelemfelkető, tartalmas, nem túl hosszú, nem túl rövid, fenntartja az érdeklődést, kedvet csinál a pályázáshoz. Jól tagolt, a szöveg mellett kép is szerepel benne. Bemutatja a céget, az elvárásokat és azt, mit kínál a munkaadó a pályázóknak. Segít a pályázónak a minél egyszerűbb pályázásban.