Miként lehet költséghatékonyan elérni a megfelelő jelölteket? Szerte a világban próbálkoznak kreatív fogásokkal. Akad olyan kampány, amely több ezer pályázót hozott szinte nulla költséggel. Öt példa külföldről.

1. Webdesignert a „Lorem Ipsum-kampánnyal”

Kreatív toborzási eszközhöz folyamodott a német Jung von Matt média, -és reklámügynökség. A cég webdesignerek munkamódszereit figyelte meg, és erre építette a kampányát. Egy dizájn kialakításánál például rengetegen lépnek fel a lipsum.com oldalra, ahonnan latin szöveget (Lorem ipsum) másolnak ki saját projektjükhöz „helykitöltőnek”. A médiacég a „Lorem Ipsum-oldal” működtetőivel abban egyezett meg, hogy a latin szövegbe egy álláshirdetés szövege jelent meg. Ezt a szöveget ékelték bele: „Többet érdemelnek a lay out-jaid, mint a Lorem Ipsum? Pályázz kreatív igazgatónak és dolgozz együtt a legjobb szövegírókkal a Jung von Mattnál!” A megadott linkre kattintva már lehetett is pályázni az állásra. A netes akció 200 ezer felhasználóhoz ért el... 14 ezren a linkre kattintva a cég weboldalára léptek. Az akciót ráadásul a hagyományos és a közösségi média is felkapta.

Íme a kampány dióhéjban:

2. Álláshirdetések a kartondobozok belső oldalán

Izgalmas eszközzel vett fel új munkatársakat a svéd bútorbirodalom. Az Ikea ausztrál leánycége a náluk megvásárolt termékek papírdobozának belsejét szórta tele „karrier összeszerelési” útmutatóval, ami az állásajánlatokat és jelentkezés módját tartalmazta. Az újonnan nyitó ausztráliai mega-store-ok toborzási kampánya végül telitalálatnak bizonyult. Nulla dollár költséggel az üzletlánc 4285 CV-t, majd a pályázók közül válogatva 280 új munkatársat nyert. A kampány azokra a potenciális munkatársakra célzott, akik ismerik, szeretik, vásárolják az Ikea termékeit. Abból indultak ki, hogy ők lojálisabb, elkötelezettebb munkatársak lesznek.

Itt is egy rövid bemutatás videón:

3. Karkötőkkel csábítottak a network megmozgatására

Az amerikai Carmax használtautó-hálózat például a náluk dolgozók személyes ajánlási rendszerére építette fel toborzási kampányát. A cég arra bátorította a kollégákat, hogy "...és Te kit ismersz?" feliratú, kék  karkötőik viselésével hozzák közelebb egymáshoz a többiek kapcsolatrendszerét. A karkötő azért is volt célravezető, mert az ismerősök, családtagok rákérdeztek, mit is akar jelenteni az a felirat. A munkatársak pedig olyanoknak is említették az álláslehetőséget, akiknek maguktól nem is tették volna. A Carmax minden 35. jelentkezőt vette fel, az összes felvételének pedig 32 százaléka jött az ajánlási rendszerből.

4. Ha a nyerő telefonszám egy képlet megfejtése

A Microsoft csapatába bekerülni akarók körében rendszeresen meg kell szűrni a pályázók népes táborát. A cég így végül a "Mi tényleg problémamegoldókat keresünk: hívd a következő számot most!" kampánnyal válogat a jelöltek között. Csakhogy a felhívásban a telefonszám helyett a telefonszám kiszámításában segítő képlet látható, így:  X=24y=30=01.( y-x).(y-10)X10 Ennek köszönhetően nem lehet kétségük afelől: valóban a szoftverfejlesztők krémje pályázik hozzájuk.

5. Provokatív üzenet a kávéautomata oldalán

A németországi jobsintown.de toborzócég viszont ötletes, ám provokatív reklámkampánnyal hívta fel a lehetséges regisztrálók figyelmét arra, hogy eddig csupán mókuskeréknek bizonyuló, egyre terhesebbé váló állásukat inkább valamely náluk pályázható pozícióra cseréljék le előrelépés gyanánt. A cég többnyire kávéautomatákon, bankjegykiadó terminálokon, közösségi használatú mosógépeken látható képsorokkal sokkol. Méghozzá úgy, mintha az automaták oldalára festett szereplők épp  a gép belsejében, szűk helyen nyomorogva teljesítenének pont szolgálatot. Mottójuk: "Az élet túl rövid ahhoz, hogy rossz munkahelyed legyen." (a fotó felül).