Ezt a témát járja körül Jeffrey Baumgartner „kreativitás szakértő”, könyvszerző és tréner egyik írásában. Néhány tanulságos gondolat, miről ismerszik a nagyon kreatív jelölt.

Jeffrey Baumgartner szerint az ilyen munkatársra célzó álláshirdetések zöme nem célravezető. Ezekben ugyanis releváns diploma és szakmai tapasztalat az elvárás, ami még messze nem garancia a kreativitásra. Sőt, nagy valószínűséggel hasonló típusú kollégákra lel a munkaadó, mint akik jelenleg is a csapatban dolgoznak. A kreatív energiák mozgosítására viszont alkalmasabb egy olyan csapat, amelyben egymástól eltérő hátterű emberek dolgoznak a közös célért.

Ha tehát valaki nagyon kreatív munkatársat szeretne a csapatában látni, akkor figyeljen a sokszínűségre: tanulmányokban, élettapasztalatban, hobbiban. Ez persze még nem garancia a kreativitásra, de így olyan jelöltekre bukkanhat, akiknek karrierútja eltér a hagyományostól.

Külföldi élettapasztalat

Aki külföldön élt – tanult vagy dolgozott – huzamosabb ideig, az rengeteg kihívással szembesül. Meg kell találni a helyét egy idegen kultúrában, magára van hagyva a problémamegoldásban, nyitott a változásra, az új megtanulására és alkalmazására.

Széles szakmai háttér

Szűk karrierút helyett keresse azokat, akik a legkülönbözőbb területeken tanultak vagy dolgoztak. Ha például kreatív informatikusra vadászik, akkor olyan jelölt, aki az informatikán kívül 2 éven át bútort értékesített vagy síoktatóként dolgozott, nagyobb valószínűséggel lesz kreatív, mint aki csak informatikával foglalkozott. Ráadásul ő új megközelítéseket visz be az IT részleg életébe.

Sokszínű tanulmányok

Ugyanez vonatkozik a tanulmányokra. Egy marketing menedzser, aki az MBA mellett még bölcsész szakon is végzett, jobb választás lehet, mint, aki csak a szűk szakterületén tanult.

Humorérzék

Akinek jó humorérzéke, az általában kreatív is. Persze ennek hiánya még nem a kreativitás hiányát jelenti, de aki eredeti – tehát nem sokat hallott – vicceket süt el, hanem az adott szituációra reagál találóan, az jó választás lehet. Erről a közösségi médiában tett megjegyzésekől vagy állásinterjún lehet képet kapni. Kevéssé az önéletrajzban: ott mindenkinek jó a humorérzéke...

Lázadó szellem

A kreatív emberek a szabályoktól, a bevett sémáktól eltérően gondolkodnak, nem vagy nehezen alkalmazkodnak. Nem azért, mert tudatosan lázadni akarnak, hanem mert azt hiszik, hogy az ő megoldásuk a legjobb, így minek is követni a rossz utakat. Ha a vezetőség nem veszi figyelembe ötleteiket, könnyen frustráltak lesznek és távoznak. Éppen ezért egy szabálykövető céges kultúrában nagy kihívás ilyen munkatársat beépíteni. Annak a cégnek, amely új ötletekre hajt, a piacot forradalmasító termékket szeretne kifejleszteni, ilyen lázadó szellemű munkatársakra van szüksége.

Jeffrey Baumgartner szerint aki mindezeket figyelembe veszi a munkatárs-keresés előtt, jó eséllyel talál nagyon kreatív jelöltet. Az igazi kihívás azonban ezután következik: megfelelő kihívásokkal ellátni őt, a csapatba illeszteni és megtartani.