A rugalmas munkavégzés és a kollégák személye a legfontosabb tényezők a jövő munkavállalói számára. Az alapfizetés csupán a harmadik. A víziónál fontosabb az őszinte kommunikáció. A PwC Magyarország közel 13000 középiskolában vagy felsőoktatási intézményben tanuló diák és pályakezdő munkahely-választási preferenciáit tárta fel 2016 novembere és 2017 márciusa között. Az autóipari cégek közül élen vonzerőben az Audi, a beszállítók közül a Bosch.

„Azzal a céllal indítottuk el a kutatást, hogy megismerjük és a munkáltatók számára elérhetővé tegyük azokat a tényezőket, amelyek alapján a diákok, illetve hallgatók munkahelyet választanak. A megkérdezettek 63%-a felsőoktatásban tanul, közel 20%-uk dolgozik, 18% pedig középfokú oktatásban részesül. Ők a jövő munkavállalói, az ő preferenciáik megismerése alapvető fontosságú ahhoz, hogy a szervezetek reagálni tudjanak a ma már szinte minden iparágat érintő munkaerő-hiányra, mely a vállalatvezetők 92%-a szerint a növekedés legnagyobb gátja1” – mondja Bencze Róbert, a PwC Magyarország HR-tanácsadási üzletágának igazgatója.

Brand és vízió helyett inkább őszinte kommunikációt!

A relatív fontosságot tekintve a megkérdezettek 36 tényezőből a rugalmas munkavégzést; a munkatársakat, akikkel naponta dolgoznak és az alapfizetést sorolták az első három helyre. A negyedik elem, a sabbatical, vagyis a hosszabb ideig tartó alkotói szabadság lett, közvetlenül az érdekes és kihívást jelentő munka előtt. Amit nem tartanak különösebben fontosnak a fiatalok, amikor munkahelyet választanak, az a brand. Ahogy a vízió és stratégia sem meghatározó, helyette az őszinte kommunikációt várják el.

Négyből hárman Budapesten dolgoznának

A válaszadók 75%-a számol Budapesttel mint munkavégzési hellyel. A preferált iparágak közül a legtöbben a pénzügyi terület iránt érdeklődnek, a válaszadók 34%-a jelezte, hogy szívesen helyezkedne el ilyen profilú cégnél.

„A kérdőívben arra is kíváncsiak voltunk, hogy a fiatalokat mi ösztönzi a külföldi munkavállalásra, illetve melyek azok a tényezők, amelyek Magyarországon tartanák őket. A válaszokból kirajzolódik, hogy mindkettő mellett ugyanazok az érveik: az anyagi kompenzáció és a karrierfejlődés” – hangsúlyozza Bencze Róbert.

A megkérdezettek nyitottak a lakóhely-változtatásra Magyarországon belül, főként abban az esetben, ha a leendő munkaadójuk a családjuk elhelyezkedését is támogatja. A külföldre távozás mellett erős érv, hogy a fiatalok úgy vélik, a fizetésen túl a szakmai fejlődésre is nagyobb esélyük van az országhatáron kívül.

Melyek a legvonzóbb cégek az autóiparban?

Az autóipar évek óta kiemelt terület Magyarországon - a kérdőív kitöltői is nagy számban jelölték meg mint számukra vonzó iparágat. Szabadszavas válaszban pedig azt is kifejthették, hogy melyik vállalat iránt érdeklődnek leginkább. A PwC Magyarország a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségével (MGYOSZ) a beszállítók és gyártók között is díjat osztott ki a diákok és hallgatók preferenciáinak összegzését követően.

A legkedveltebb magyarországi autóipari gyártó vállalatok:
1. Audi Hungaria Zrt.
2. Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.
3. Magyar Suzuki Zrt.

A legkedveltebb magyarországi autóipari beszállító vállalatok:
1. Bosch csoport
2. TAKATA Safety Systems Hungary Kft.
3. Continental Automotive Hungary Kft.

Így zajlott a felmérés

A PwC Magyarország online kérdőív segítségével közel 13 000 középiskolában vagy felsőoktatási intézményben tanuló, 16-26 év közötti diák és fiatal pályakezdő munkahely-választási preferenciáit tárta fel 2016 novembere és 2017 márciusa között. A véleménykérdések mögött az életkoron és a lakó-, illetve tanulóhelyen kívül további demográfiai kérdések is helyet kaptak, amelyek a válaszadó mobilitási preferenciáit vizsgálták. A válaszok feldolgozása anonim módon, az egyes kérdésekre kapott válaszok demográfiai almintánként történő értékelésével zajlott.