Idén 35 fejlesztőt vettek fel, havonta 4-5 fővel bővül az Emarsys Technologies budapesti fejlesztési központja. Négy fővel startoltak, jelenleg 120 alkalmazottjuk van. A magyar csapat olyan terméket fejleszt, amelynek segítségével a partnercégek személyre szabott marketingüzenetet küldenek ki ügyfeleiknek, potenciális vásárlóiknak. Hogyan veszi fel a cég új munkatársait? Erről osztotta meg tapasztalatait Otti Levente, az Emarsys adatokért és kutatásért felelős vezetője.

„Büszke vagyok arra, hogy az országos trendekkel ellentétben mi külföldről hozunk haza embereket. Érkezett már hozzánk magyar kolléga Dániából, most éppen egy data scientist gondolkodik azon, hogy Barcelonából hazatelepüljön. Előfordul az is, hogy egy pályázónak nyugat-európai ajánlata is van, de mellettünk dönt és marad Budapesten” – mondja Otti Levente. Eredeti végzettsége programtervező matematikus, 2013 óta az Emarsys csapat tagja: a cégnél az adatokhoz kapcsolódó kutatás vezetése mellett az Emarsys egyedi felvételi folyamatait is felügyeli.

Hogyan találják meg az informatikusokat? „Az új munkatársak 30-40 százaléka személyes ajánlás alapján érkezik. Akad olyan programozó, aki 10 embert hozott. A munkatársaink eljárnak konferenciákra, meetupokra, ahol bővítik kapcsolatrendszerüket, javasolják a céget ismerőseiknek. Ha egy jelölt beválik, utána jutalékot kapnak. Ezen kívül négy fejvadász céggel állunk kapcsolatban, ők is segítik a munkaerő-felvételt” – sorolja a toborzási csatornákat Levente.

Nem HR-esek ülnek bent állásinterjún

Levente (a képen) megjegyzi, hogy náluk felvételi folyamatot nem HR-esek, hanem a szoftverfejlesztői csapat végzi. Az állásra pályázók első körben házi feladatot kapnak, majd szakmai interjú következik. A harmadik köben 3 napos próbanapon vesznek részt, amely úgy zajlik, mintha a jelölt már ott dolgozna, teljes értékű csapattagként tekintenek rá. Ez arra is jó, hogy a jelölt lássa, szeretne-e ennél a cégnél dolgozni.
Nem elég azonban a szaktudás, a pályázóknak személyiségben, a munkához való hozzáállásban is meg kell felelniük az elvárásoknak. Az alapítók négy alapértéket határoztak meg: az elhivatottságot (passion), a hatást (impact), a kommunikációt (communication) és az ítélőképességet (judgement). Mit is jelentenek ezek?

Szenvedély (Passion)

„Nálunk a munkatársak nagy része úgy jár be dolgozni, mintha a hobbiját csinálná. A jó terméke előállításához, ahhoz, hogy az elkészült termék értéket adjon az ügyfeleink számára elengedhetetlen, hogy a fejlesztők szeressék azt, amit csinálnak. Meg kell taláni mindenkinek a motivációt. Nekem például az egyik hajtóerőm, hogy ezt a rengeteg rendelkezésre álló adatot az AI segítségével az ügyfeleink és az ő partnereik javára tudjuk fordítani. A mesterséges intelligencia fejlesztésekkel pedig folyamatosan látni, hogy javulnak a számok, az ügyfélélmény, a hatékonyság és ez nagyszerű érzés” – jegyzi meg Levente. Fontos a cégnél az úgynevezett DevOps szemlélet. A fejlesztői csapat felelős az üzemeltetésért, ami nagyobb felelősséget és egyben nagyobb szabadságot is jelent.

Kommunikáció (Communication)

„A nyílt kommunikáció előre viszi a céget. Nem jó, ha egy fejlesztő magában dolgozik, nem osztja meg a tudását, nem tud érveni a számára jó megoldás mellett. Elvárás az, hogy a kollégák osszák meg véleményüket. Az egyik alapító például arra kérte a munkatársakat, hogy bátran mondják neki meg ha valami nem tetszik nekik, nem értenek vele egyet köntörfalazás nélkül. A nyitottság és őszinteség nálunk nem lehetőség, hanem elvárás minden szinten.” – mond példát Otti Levente.

Az Emarsysról
A világ egyik vezető szoftvercége, mely cloud marketing szoftvert kínál B2C cégek számára. 16 országban van a vállalatnak képviselete, 600 munkatársat foglalkoztat és 1,500 ügyfelet szolgál ki a világ 140 országában. Ügyfelei közé tartozik többek között a Volvo, az eBay, a Nike, a Runtastic és a Canon. Minden hónapban az Emarsys rendszere 7 milliárd személyre szabott üzenetet küld ki, melynek segítségével a partnercégek növelhetik marketingkampányuk hatékonyságát és ezáltal forgalmukat is. Budapesti fejlesztőközpontjuk 2010-ben alakult, 120 fővel működik jelenleg.

Fontos színtere a tudásmegosztásnak a cég Craftlab Meetup-ja, amelyen az Emarsys szakemberei adnak elő. Ez találkozási pont a budapesti szoftverfejlesztő közösség számára, ahol a tagok tovább fejleszthetik a szakmai tudásukat. Szó esik módszertanokról, és konkrét eszközökről is. A Craft Meetup mindenkinek szól, aki számára a programozás élvezet, és szeretné azt mind magasabb színvonalon űzni. „Már abból is sokat tanulunk, ha fel kell készülni egy-egy ilyen előadásra. Emellett más cégeknél dolgozó fejlesztőkkel kapcsolatba kerülünk, visszajelzést kapunk munkánkról” – magyarázza Levente.

Hatás (Impact)

A kollégák cégre, termékre vagy a csapatra gyakorolt hatása is a kiválasztási szempontok között szerepel. Otti Levente ezt egy példával illusztrálja: „Bálint sikeres jogászként úgy döntött, hogy pályát vált és titkos vágyát, a programozói karriert veszi célba. Elvégzett egy 4 hónapos tanfolyamot, majd hozzánk jelentkezett. A kiválasztásnál tudtuk, hogy szakmailag nem lehet olyan szinten, mint a nálunk dolgozók, de már a próbanaponokon rendkívül jó meglátásai voltak, olyan kódot írt, ami azonnal kikerült az éles rendszerbe, így volt a munkájának hozzáadott értéke.

Ítélőképesség (Judgement)

Ez olyan stratégiai gondolkodást jelent, ami mindig az ügyfelek felé törtnő értékteremtést tartja szem előtt. A jó ítélőképességgel rendelkező munkatárs tudja merre van a következő lépés, ami a célhoz visz közelebb, kerüli a felesleges és időrabló fejlesztéseket. Adott helyzetben képes rangsorolni, hogy mi a fontos és/vagy sürgős a projektek közül.

Otti Levente megjegyzi: minimális a fluktuáció, az utóbbi egy évben csak három kolléga ment el önszántából, ez az eddigi maximum.