Pályafutása jó példa arra, hogy a HR és a kommunikáció mennyire közelít egymáshoz. Márta vállalati kapcsolatok és kommunikációs vezetői pozíciója mellé vette a HR-t a visszavonuló Diós László utódjaként. Fél évet készült az új kihívásra. Vezetőként a delegálást tartja az egyik legfontosabb készségnek. A HR-ben szerinte a képzés-fejlesztésben dolgozók szerepe felértékelődik. A legnagyobb kihívásnak ugyanis a dolgozók versenyképes tudásának megőrzését tartja, ami a gyorsan változó világban egyre nehezebb.

1. Mi volt a legjobb tanács, amit valaha is kapott?
„Ülj az első sorba és kérdezz!”. Czakó Borbálától (az Ernst&Young globális partnere, volt londoni nagykövet -  a szerk.) kaptam és sok hasznát vettem. Ne legyünk szemérmesek önmagunkat, cégünket eladni, még ha ez Magyarországon nem is annyira általános.

2.    Mitől jó egy vezető?
Attól, hogy nem szégyell tanulni munkatársaitól, elismeri, hogy saját részterületükön ők többet tudnak és nem mutatja magát sebezhetetlennek.

3.    Ön hol tanulta a vezetést?
23 évesen neveztek ki a Dunapack marketingvezetőjévé. Akkor főleg a vezérigazgatótól látott példa  és érzések alapján vezettem, aztán multinacionális munkaadóimnál on the job (a munkában) és vezetői tréningeken tanultam.

Például a Tescónál egy egy éves ilyen programon vettem részt az Egyesült Királyságban.

4.    Mit becsül leginkább egy kollégájában, mit tolerál legkevésbé?
Az őszinteséget becsülöm leginkább, az egymás közötti hatalmi játszmákat nem szeretem. Megközelíthető, pragmatikus, allűrök nélküli vezetőnek tartom magam, bármit meg lehet velem beszélni, ha probléma adódik.

5.    Van-e valamilyen technikája a hatékony időgazdálkodásra?
A napi legfontosabb tennivalókat papír füzetben vezetem és kipipálom, ha elvégeztem. A napirendemet online naptárban tartom nyilván. Sok időt megtakaríthat egy vezető, ha mer delegálni és nem mikromenedzser. Én merek delegálni, máskülönben nem is tudnám ellátni a vállalati kapcsolatok mellett a HR osztály vezetését.

6.    Szokott-e otthonról dolgozni?
Ritkán. 9-től 6-7-ig vagyok bent az irodában. Egy vezetőnek fontos, hogy fizikálisan is elérhető legyen a munkatársai számára. Otthonról nagy elmélyülést igénylő munkákat végzek és emaileket válaszolok meg.

7.    Milyen tervei vannak HR vezetőként a következő hónapokra?
Martfűi gyárunkban a termelés leállításával az ott dolgozók válaszút elé kerültek. Vagy soproni gyárunkban folytatják a munkát vagy máshol keresnek állást. Mindkét lehetőségben segítünk nekik: Sopronban a beilleszkedésben, a martfűi régióban pedig az álláskeresésben.
Ezen kívül a munkatársak egyéni fejlesztése és elköteleződésük erősítése szerepel a tervek között. Szponzorációs tevékenységünket erre is használjuk. Csak egy példa: a Forma 1-es Magyar Nagydíj előtt David Coulthard (egykori kiváló versenyző – a szerk.) látogat el az irodánkba, ahol kollégáink és családtagjai is találkozhatnak vele.  

8.    Mit tart manapság a legnagyobb kihívásnak a HR-ben?
A technológiai változásokkal a munkakörök és a versenyképes tudás is rendkívül gyorsan változik. A legnagyobb kihívásnak a dolgozók erre való felkészítését tartom.

9.    Milyen szakmai rendezvényeken járt az utóbbi években?
A HR terület vezetését tavasszal vettem át, addig a kommunikációs szférában dolgoztam. Ott végigjártam a fő rendezvényeket előadóként is, például a a Média Hungary-t, a Internet Hungary-t.  

10.    Milyen lesz a szakmája 10 év múlva?
A HR és a kommunikáció már most közeledik egymáshoz, és tíz év múlva akár egy szakma lehet. A HR-ben az adminisztrációnak csökken a jelentősége, egyre inkább automatizálódik, viszont a képzés-fejlesztésben dolgozók szerepe felértékelődik.

11.    Ha nem a HR-ben dolgozna, mi lenne az álommunka az ön számára?
Gasztroblogger lennék. Szeretek főzni, kedvenceim a mediterrán ételek, például a gazpacho (hideg zöldségleves) és a tengeri halak elkészítése. Vonzódom a spanyol kultúrához, egyetemistaként egy évet éltem Madridban.

12.    Hogyan kapcsolódik ki munka után?
A családdal – kislányom 8 éves -, főzéssel és sporttal. Rendszeresen teniszezek, versenyeken is indulok, úszni szintén szoktam.

Karrierút
  • 1986-89 kereskedelmi levelező és marketing üzemgazdász
    Külkereskedelmi Főiskola
  • 1989-90 spanyol tanulmányok
    Universidad Complutense de Madrid
  • 1993-98marketing munkatárs, majd vezető
    Dunapack
  • 2003-2006 PR manager
    Four Seasons Hotel
  • 2006-2010Vállalati kapcsolatok manager
    Philip Morris International
  • 2011-14Vállalati kapcsolatok és kommunikációs vezető
    Tesco Hungary
  • 2014-Vállalati kapcsolatok és kommunikációs vezető
    Heineken Hungária
  • 2017-HR vezető (korábbi pozíciója mellett)
    Heineken Hungária

Korábbi portré cikkeink