"A HR-es kollégák már ma is egyre inkább marketingesek és értékesítők, ez a jövőben egyre jellemzőbb lesz: mi adjuk el a munkát, a céget a leendő munkavállalóknak" - mondja szakmájáról Nagy Krisztina, a 700 fővel Békéscsabán működő autóipari beszállító HR vezetője. 11 éve érkezett a céghez, ő építette fel csapatával a modern HR-t. A vállalati munkán kívül aktívan részt vesz a megyei szakkképzés megújításában, zsűritagja a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara "Megbízható Munkaadó" pályázatának. Családjával Gádoroson él. Portré rovatunkban most őt mutatjuk be.

 1.    Mi volt a legjobb tanács, amit valaha is kapott?
A rendszerváltás környékén az életünk úgy látszott romokba dől, ekkor a férjem nagymamája azt mondta: „Ne aggódj kislányom, a kerék forog.” És úgy lett. Persze azért tenni is kell, hogy a mélypontról elinduljon a kerék felfelé.

2.    Mitől jó egy vezető?
Egy jó vezető ismeri önmagát és beosztottjait, van jövőképe és ezt képes kommunikálni a kollégái felé, tisztességes, ígéreteit betartja.

3.    Ön hol tanulta a vezetést?
Elsősorban munka közben. Természetesen részt vettem néhány vezetői tréningen, de a legjobb tanítómester ebben az esetben is az élet. Amikor 11 évvel ezelőtt csatlakoztam a Hirschmann-hoz tulajdonképpen HR nem is működött a cégnél, a bérelszámolók végezték a klasszikus, legszükségesebb munkaügyi feladatokat: beléptetés, kiléptetés. Tehát volt honnan fejlődni és felépíteni a „modern HR-t”.

4.    Mit becsül leginkább egy kollégájában, mit tolerál legkevésbé?
Az őszinteséget és a segítőkészséget nagyra értékelem. Nehezen viselem azt a fajta hozzáállást, amikor nem azt keressük, hogyan oldhatunk meg egy adott problémát, hanem azt, hogy miért nem lehet megoldani.

5.    Van-e valamilyen technikája a hatékony időgazdálkodásra?
Őszintén szólva nincs, illetve ebben még fejlődnöm kell. Természetesen vezetek naptárat a napi teendőkről, de a munkám természetéből fakadóan gyakran adódnak ad-hoc megkeresések, ezek gyakran mennek az ebédszünet vagy a tervezett hazaindulás rovására, de nem bánom, számomra a kollégák az elsők.

6.    Szokott-e otthonról dolgozni?
Igen, de nem az úgynevezett home office keretein belül, azaz hogy egy héten egy-két napot otthonról dolgozom, hanem a laptopot hétvégén is hazaviszem, és a szabadságom alatt is minden nap szánok időt arra, hogy a leveleimet elolvassam és ha kell, a legszükségesebbeket megválaszoljam.

7.    Milyen tervei vannak HR vezetőként a következő hónapokra?
Cégünk jelenleg a dinamikus növekedés fázisában van, ezért jelenleg a legnagyobb kihívás számunkra a kellő létszámú munkaerő toborzása és kiválasztása, a meglévők megtartása az elkötelezettségük növelése.

A vállalatról
A Hirschmann Car Communication csúcstechnológiás adó- és vevőrendszereket gyárt analóg és digitális autórádiókhoz, valamint mobil kommunikációs, internet, navigációs, szatellit és digitális TV rendszereket különféle gépjárművekhez.
A békéscsabai telephelyen 700 munkatárs dolgozik. A magyar leányvállalat a legutóbbi pénzügyi évben 14,8 milliárd forint nettó árbevételt ért el.
Az anyavállalatot Németországban alapította a Hirschmann család 1924-ben. Az évtizedek folyamán az esslingeni kisvállalat nemzetközi cégcsoporttá nőtte ki magát és mára több európai országban, valamint USA-ban, Kínában, Mexikóban is rendelkezik termelőhelyekkel és értékesítési irodákkal.

8.    Mit tart manapság a legnagyobb kihívásnak a HR-ben?
Az Y generáció után a Z még nagyobb kihívás elé állítja a HR-t, meg kell találni, hogyan tudjuk őket vonzani, motiválni és megtartani, hiszen azt már látjuk, hogy náluk a bevált megoldások nem működnek.

9.    Milyen szakmai rendezvényeken járt az utóbbi években?
Rendszeresen járok szakmai rendezvényekre, fontosnak tartom a jó gyakorlatok megismerését. Amikor az interjúra való felkérést kaptam, akkor is éppen egy szakmai fórumon ültem, Békés megye legnagyobb foglalkoztatóinak HR vezetőivel, a város vezetésével és az egyetem, valamint a szakképzési centrumok vezetőivel, ahol azon dolgoztunk, hogyan lehet/kell Békéscsaba szakképzését és felsőoktatását megújítani, és a mérnökképzést elindítani a helyi egyetemen, hiszen e tekintetben városunk még fehér folt a térképen. Valamint részt veszek a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara „Megbízható munkaadó” pályázatának bíráló bizottsági munkájában is, e munka során is rengeteg inspirációt kapok.

10.    Milyen lesz a szakmája 10 év múlva?
A HR-es kollégák már ma is egyre inkább marketingesek/sales-esek, ez a jövőben egyre jellemzőbbé fog válni: mi adjuk el a munkát, a céget a leendő munkavállalóknak. Biztos vagyok benne, hogy az informatikai megoldások több HR-es funkciót ki fognak váltani a jövőben.

11.    Ha nem a HR-ben dolgozna, mi lenne az álommunka az ön számára?
Valamilyen kreatív munkát végeznék, de mindenképpen emberekkel foglalkoznék. El tudnám képzelni magam egy saját étterem, vagy egy családi panzió vezetőjeként.

12.    Hogyan kapcsolódik ki munka után?
Esténként egy jó könyvvel, hétvégén a családom körében mondjuk egy kerti grillezés során tudok feltöltődni. Gyakran töltjük az időt férjemmel a Bükkben lévő nyaralónkban, de nyáron imádom a Balatont, egy-két hetet igyekszünk miden évben ott tölteni.

Karrierút
  • Iskolai végzettségek
    Szegedi Tudományegyetem, Állam és Jogtudományi Kar Társadalombiztosítási szak / Pécsi Tudományegyetem, Állam és Jogtudományi Kar: Munkajogi szakokleveles tanácsadó
  • 1995-2000 Vállalkozó
     
  • 2001-2002 Agro-Gárda Rt. Eperjes
    társadalombiztosítási és bérszámfejtési ügyintéző
  • 2003-2005 Linamar Hungary Autóipari és Gépgyártó Rt.
    humánpolitikai munkatárs
  • 2006- Hirschmann Car Communication Kft.
    HR vezető

Korábbi portré cikkeink