2008-ban a rideg számok világából – gazdasági igazgatói posztról - váltott az emóciókkal átitatott humán tőkére. Azt mondja, érződik fiskális szemlélete az osztályon,  a HR a cégcsoporton belül fókuszba került. Nem bánta meg a váltást: változatos, pörgős világnak tartja, amelybe nagyrészt „on the job”, azaz a gyakorlatban tanult bele. Sokat segített ebben az anyacég, az innogy konszern HR networkje, ahol a legjobb gyakorlatokat ismerte meg és vetette be. 32 fős HR csapatot irányít, a társaságcsoport pedig 2700 munkavállalóval működik. Most éppen munkáltatói márkaépítésben vannak benne és hamarosan céges szinten is elérhető lesz az otthoni munkavégzés. Rovatunkban Steványik Tamás.

1. Mi volt a legjobb tanács, amit valaha is kapott?
Képzeld bele magad a másik ember helyébe az adott szituációban. Te hogyan élnéd ezt meg? Úgy kell bánnunk a munkatársainkkal, ügyfeleinkkel, ahogyan mi szeretnénk, hogy velünk bánjanak hasonló helyzetben.

2. Mitől jó egy vezető?
Attól, hogy karizmatikus, megbízható, empatikus, szabálykövető, példamutató és kiszámítható.

3. Ön hol tanulta a vezetést?
Első német elnökünktől, vezetőképző kurzusokon, munka közben és otthon. A vezetési érzék egyébként már a gyermeknevelésnél megmutatkozik. A dicséretnél, az elmarasztalásnál, a megoldásra rávezetésnél, a terelgetésnél, a visszajelzés adásánál vagy éppen a bizalmi viszony kialakításánál.

4. Mit becsül leginkább egy kollégájában, mit tolerál legkevésbé?
Az őszinteséget becsülöm leginkább, a félrevezetést tolerálom legkevésbé. Mindig azt mondom munkatársaimnak, ha hibát követtek el, ha problémájuk van, mondják el őszintén, egyenesen. Soha nem tekintettem bűnnek a hibázást, mert abból lehet igazán tanulni.

5. Van-e valamilyen technikája a hatékony időgazdálkodásra?
Az Outlook programban vezetem a napirendemet. A kollégáim láthatják, mikor vagyok elfoglalt, mikor lehet elérni. Külön idősávot hagyok az adminisztrációs feladatokra, például az emailek megválaszolására. Nem szeretem, ha a levelek elárasztanak, ezért figyelek arra, hogy naprakész legyen a postaládám. Szabadság alatt is elviszem magammal a laptopot és időnként ránézek a legfontosabb emailekre.

6. Szokott-e otthonról dolgozni?
Kultúraváltásban vagyunk éppen, aminek egyik eleme a rugalmas munkavégzés általánossá tétele olyan pozíciókban, melyekben ez lehetséges. Egy vezető fejlődésében is fontos lépés, ha engedélyezni tudja a távmunkát. A legfontosabb ugyanis az, hogy a kolléga a feladatot határidőre jó minőségben elvégezze. Hogy ezt honnan teszi, másodlagos. Én heti 1 napot, jellemzően a szerdát dolgozom otthonról.

7. Milyen tervei vannak HR vezetőként a következő hónapokra?
Munkáltatói márkaépítésen dolgozunk külső szolgáltatóval. Konszern szinten új HR támogató vállalatirányítási rendszert vezetünk be. Emellett szeretnénk új alapokra helyezni az utánpótlásnevelést, ugyanis egyre nehezebb villanyszerelőket találni, hatékonyabb, ha saját magunk képezzük őket.

8. Mit tart manapság a legnagyobb kihívásnak a HR-ben?
A munkaerő megtalálását és megtartását.

9. Milyen szakmai rendezvényeken járt az utóbbi években?
A HR Partner Kft. vezetéselméleti kérdésekről szóló rendezvényén jártam legutóbb a Graphisoft Parkban. Zsűrielnöke vagyok a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara „Megbízható Munkaadó” pályázatának, amelyen májusban vehették át az első cégek a kitüntetéseket. Sok meghívást kapunk HR-es rendezvényekre. Többnyire kollégáim vesznek ezeken részt, akik aztán megosztják mindenkivel az ott szerzett tudást.

10. Milyen lesz a szakmája 10 év múlva?
Ebben a formában valószínűleg nem lesz HR. A trend az, hogy a szakmai vezetőket egyre inkább HR-esekké képezzük, míg az adminisztratív folyamatokat szoftverekkel váltjuk ki. Magyarországon lassabb ez a szemléletváltás. Rendkívül fontosnak tartom a szakmai vezetők képzését, ugyanis a munkavállalók céghez csatlakoznak, de többnyire a vezető miatt távoznak. Meghatározó szerepet játszik a jövőben a big data alkalmazása is.

11. Ha nem a HR-ben dolgozna, mi lenne az álommunka az ön számára?
Jól érzem magam, így nem vágyom más munkára. Minden nap változatos, sok pozitív élmény ér, a kíváncsiságomat is ki tudom elégíteni.

12. Hogyan kapcsolódik még ki munka után?
Otthon, Dunakeszin feleségemmel és 14 éves fiúnkkal. Szeretek fával barkácsolni, a gyermeket is bevonom a munkába. Jó időben a kertben sütögetek. Nincs annál jobb ízű étel, mint ami a szabadban készül. Kis állatkertünk is van: akvárium, kerti tó halakkal, saját készítésű madárház díszmadarakkal, továbbá egy kölyökkutya teszi mozgalmassá életünket. Az állatok nevelése felelősségtudatra és rendszerességre tanít, amit így is szeretnék átadni a fiamnak. Szeretünk még horgászni, télen a családdal síelni megyünk Ausztriába.

Karrierút
  • 1991Közgazdász diploma
    Külkereskedelmi Főiskola (Budapest)
  • 1991-96Külkereskedelmi, PR, marketing munkakörök
    ÉMÁSZ (Miskolc)
  • 1996-2000 Referens a német elnök-vezérigazgató mellett
    ÉMÁSZ (Miskolc)
  • 1999-től az ÉMÁSZ-t képviselő ügyvezető
    BC-Erőmű Kft.
  • 2000-2003Gazdasági osztályvezető
    Sinergy Kft (ELMŰ-ÉMÁSZ leányvállalat)
  • 2003-2008 Gazdasági igazgató
    Sinergy Kft.
  • 2008-tól HR igazgató
    ELMŰ-ÉMÁSZ Társaságcsoport

Korábbi portré cikkeink