Mitől jó egy vezető? „Attól, hogy jó ember vagy megpróbál jó emberként viselkedni” – válaszolta az élelmiszereket, kozmetikumokat és tisztítószereket forgalmazó vállalat HR-vezetője. Vörös Mónikáról kiderül, értékesítésről váltott a HR-re, a szakma nagy kihívásának pedig azt tartja, hogyan lehet támogatni a munkavállalókat a stressz kezelésében, a fizikai és a mentális egészség megőrzésében.

Néptáncművészként kezdte a pályáját, aztán a HR-re váltott. Olyan férfias iparágakban bizonyított HR-igazgatóként, mint az autó-, az energiaipar vagy most a sörgyártás. Fejlesztő típusú HR-esnek tartja magát, a változásmenedzsment az ő terepe. Női vezetőként fontosnak tartja, hogy önazonos legyen a vezetői szerepben és, hogy a női vezetőkre általában jellemző támogató és konstruktív vezetői mintát behozza a szervezetbe.

Közgazdász, dolgozott 3 évet Ausztráliában, 14 éve érkezett a Magyar Telekomhoz, 8 éve humánerőforrás vezérigazgató-helyettes. Somorjai Éva a HR legnagyobb kihívásának azt tartja, miként lehet az egyre inkább online világban megőrizni a HR emberi arcát. Elárulta: soha nem késik, email-olvasásra a naptárában időt foglal be, a legjobb tanács, amit kapott: „a háború megnyeréséhez néha csatát kell veszíteni”.

Évente 200 munkatársat vesz fel csapatával. Szakmája legnagyobb kihívásának azt tartja, hogyan lehet megtartani, elégedetté tenni a munkatársakat. Horváth Krisztina mindig talált új célokat az SAP-nál: 13 évvel ezelőtt pályakezdőként került ide, néhány belső váltás után 2013-ban vette át a HR osztály vezetését. Imádja a mediterrán világot, hobbija a nyelvtanulás. Otthonról ritkán dolgozik, az irodai környezet inspirálja.

A HR-esnek ismernie kell, hogyan működik a piac, mitől megy egy vállalatnak és mitől nem, kik az ügyfelek, miért vásárolnak. Ha nem beszéli az üzlet nyelvét, akkor nem veszik komolyan az ügyvezetésben - mondja Szőcs László, az 1100 fős pénzügyi szolgáltatóközpontot működtető Diageo HR-vezetője.

"Nyugodt vizek nem nevelnek jó tengerészeket." Azaz a vezető nehéz időket átvészelve, szituációkat megoldva válik jó vezetővé. Ez a legjobb tanács, amit valaha kapott Ács László. A kecskeméti Mercedes-Benz HR-igazgatója azt értékeli leginkább munkatársaiban, ha képesek egyéni érdekeiken felülemelkedni és a cég számára legelőnyösebb döntést képviselni.

Egy adott problémát érdemes elsőre jól megoldani, nem az olcsó, félmegoldások irányába elmenni. Ha valami sokba kerül, de professzionális, akkor forrást kell találni rá. Ez a legjobb tanács, amit kapott Dr. Szemerédi Katalin, az Egis Gyógyszergyár Zrt. humánerőforrás igazgatója. Kollégáinál értékeli a kreativitást, a kitartást, szabadidejében pedig nagy családja és az utazás tölti fel.

Csapatával évente 200-250 munkatársat vesz fel a navigációs szoftvereket fejlesztő NNG-hez. Becsüli az akaratot, az újra való nyitottságot. Egy jó vezető szerinte tudja, hogy mikor kell csapata előtt egyenrangú félként viselkedni és feltűrt ingujjal dolgozni. A HR-es pályakezdőknek azt javasolja, minden állásinterjúra úgy tekintsenek, mint életük egyetlen esélyére.