HR Portré sorozatunk egyik kérdése a személyzeti vezetőkhöz, hogy mit tartanak szakmájuk legnagyobb kihívásának. Ezt eddig 12-en válaszolták meg fél év alatt. Nézzük, ki mit gondol a témáról.

Ács László (Mercedes-Benz):

"Olyan szolgáltatóként segíteni a cégek működését, mely azonos szemmagasságban, elfogadott partnerként tudja képviselni a személyüggyel kapcsolatos értékeket."

Fekete László (MOL-csoport):

"Az utánpótlás biztosítását és a tehetséges szakemberek megtartását, motiválását – különösen egy olyan speciális területen, mint az olajipar. Nagy kihívást jelenthet a HR partneri szerepek átalakulása is, hiszen a vezetők és a munkavállalók kiszolgálása mellett egyre nagyobb az igény a proaktív, stratégiai szerepvállalásra és belső coaching jellegű működésre is."

Friedl Zsuzsanna (Microsoft):

"A legtöbb cégnél a HR szerepe, feladata komoly változáson megy át, egyre inkább konzultatív, coach szerepet töltünk be és virtuális csapatokat, folyamatokat működtetünk. Egyre több shared service center, center of excellence szolgál ki minket, amit meg kell tanulnunk hatékonyan használni. Meggyőződésem, hogy az új technológiák a HR kezébe is új eszközöket adnak. A hatékonyságot növelő táblagépek és okostelefonok az ösztönzésben és premizálásban is szerepet kapnak. Ezek növelik a munkatársak elégedettségét és lojalitását. A felhőmegoldások pedig a legegyszerűbb cégvezetői eszközök arra, hogy egy vállalkozást ne csupán hatékonyabbá, de szerethetőbbé is tegyünk rövid idő alatt."

Gáspár Ferenc (McDonald's):

"A legnagyobb kihívásnak az uniós szinten jelentkező társadalmi elöregedést és az ebből fakadó munkaerő-hiányt megjelenését látom."

Horváth Krisztina (SAP):

"A tehetségek megtartását, miként lehet motiválttá és elégedetté tenni a munkavállalókat. A munkaadók rengeteg módszerrel kísérlezetnek világszerte, a munkavállalók pedig egyre mobilisabbak és egyre nagyobb a harc a legjobbakért.
Az SAP-nál nagy kihívásnak tartom a dinamikus bővüléshez a megfelelő szakemberek megtalálását illetve annak az elérését, hogy a vállalatot felhő alapú szolgáltatóként lássák a szakemberek illetve a potenciáls álláskeresők."

Kreiter Éva (Dreher):

"A HR az egyensúlyozás művészete és a legnagyobb kihívás az egyensúly folyamatos fenntartása a munkaadói és a munkavállalói oldal között. Egy vállalkozás sikerében meghatározó szerepe van az elkötelezett munkavállalóknak.

A HR-ben a másik nagy kihívás, hogy hogyan lehet a magasabb szintű stratégiai célokat, hatékonyságra, struktúrára vonatkozó törekvéseket és a helyi célokat, üzletet, érdekeket összhangba hozni úgy, hogy közben ne sérüljön az, hogy a HR valóban üzleti stratégiai partner és hozzáadott értéket teremt."

Magyari Andrea (NNG):

"Mondhatnám azt is, hogy a HR legnagyobb kihívása az igényekhez igazodó megfelelő mennyiségű és minőségű szakember bizosítása, ugyanakkor van egy másik terület is, amiben HR szakemberként nagy kihívást látok.
A technológiai fejlődéssel megváltozott és folyamatosan változik az emberek közötti kommunikáció, a személyek közötti interakció. A körülöttünk lévő virtuális kommunikációs csatornák sok esetben gyengítik a személyes kapcsolatokat és így az együttműködést. A legnagyobb kihívás ebben a környezetben megőrizni a személyek és a csapatok közötti eredményes együttműködést, a csapattagok közötti a személyes interakciókat. Hogy miként tud ebben a folyamatban a HR támogatást adni  és megoldásokat biztosítani egy szervezetnek, ezt tartom napjaink egyik  legnagyobb kihívásának."

Pellioniszné Paróczai Margit (Richter Gedeon):

"Minden generáció számára vonzóvá tenni a munka világát - úgy, hogy közben az egységes, mindenkire vonatkozó elvek és szabályok se sérüljenek."

Somorjai Éva (Magyar Telekom):

"Egyrészt azt, hogy a digitális világban, ahol egyre több folyamatot tudunk online-ra terelni, hogyan tarthatjuk meg mégis a „HR emberi arcát”, másrészt pedig azt, hogy miként leszünk képesek a kollégáink részére biztonságot, perspektívát nyújtani és a legnehezebb időkben is mosolyogni. Hiszek abban, hogy ezekre nagyon kell ügyelnünk, hiszen a HR-es a hőmérő, akin lemérik, merre mehet a cég."

Szemerédi Katalin (Egis Gyógyszergyár):

"Az „idő – szakmai minőség” mátrixban való helyes pozíció megtalálását. Ez azt jelenti, hogy a gyorsan változó üzleti igényeket meg kell érteni és az igényekre adekvát HR megoldásokat jól kell tudni kiválasztani a sokféle lehetőség közül. Mindezt pedig majd „időben”megvalósítani."

Szőcs László (Diageo):

"A jelenlegi feladatomkörömben egy olyan folyamatot kell támogatnom, ami azt célozza, hogy a Diageo szolgáltató központjaiban egyre inkább a magas hozzáadott értékű tevékenységek jelentsék a munka nagy részét.  Ezen az úton érzésem szerint az iparág előtt járunk, hiszen általános tendencia, hogy a szolgáltatóközpontok fokozatosan elmozdulnak a „klasszikus” tranzakcionális feladatoktól a komplex értékteremtés felé. Nálunk már ma is megtalálható a könyveléstől a globális treasury feladatokig minden pénzügyekkel kapcsolatos tevékenység, miközben folyamatosan terjeszkedünk más területek pl: HR, Supply, Business Intelligence irányába is.

Ez azt is jelenti, hogy a megfelelő munkaerő megtalálása, képzése és megtartása az egyik legnagyobb kihívás. A mi „célcsoportunk” pedig nagyon mobil és válogatós. Ma már nemcsak egy munkahelyet keresnek, hanem egy bizonyos értékrendnek megfelelő munkáltatót is. Ennek próbálunk napi és stratégiai szinten is megfelelni."

Vörös Mónika (Unilever):

"A felgyorsult tempó és a megnövekedett munkaterhek miatt szerintem most az egyik legnagyobb kihívás az, hogy tudjuk a munkavállalóinkat támogatni a stressz kezelésében, a fizikai és a mentális egészség megőrzésében, illetve a magánélet számukra megfelelő egyensúlyban tartásában. Az Unilever ezen a területen úttörő kezdeményezéseket valósít meg, és HR-esként fantasztikus lehetőség ebben a munkában részt venni."