Magyarországon 10-ből 6 ember ajánlja a munkahelyét a barátainak, az elkötelezettek aránya 2005 óta folyamatosan növekszik, és Európán belül is jónak számít. Intő jel azonban, hogy a munkaélményekkel való elégedettség esett.

A humán tanácsadó cég több mint 1000 vállalat körülbelül 9 millió munkavállalóját kérdezte arról, hogy hogyan vélekednek munkahelyükről.

"Magyarországon az elkötelezettség 2005 óta folyamatosan növekszik. Pillanatnyilag egy átlagos magyar vállalatnál a dolgozók 60 százaléka elkötelezett cége felé. Ők azok a munkavállalók, akik ajánlják a szervezetet, mint potenciális munkahelyet, nem terveznek állást változtatni és elvárásokon felül teljesítenek a vállalat céljainak érdekében. Ez kissé meghaladja az európai szintet, azonban némileg elmarad a globális értéktől – mondja Bakos Réka, az Aon Hewitt szakértője (a fenti képen).

Itthon a dolgozók leginkább közvetlen felettesükkel és munkatársaikkal elégedettek, míg legkritikusabban fizetésükről és előrelépési lehetőségeikről nyilatkoznak.

Intő jel: egyre kevesebb a munkaélményünk

Annak ellenére, hogy globális szinten az elkötelezettség enyhe növekedést mutat, figyelmeztető jel, hogy a munkavállalók „munkaélményeikkel” való átlagos elégedettsége 28 százalékpontot esett az előző évhez képest. Ez főként a munkaeszközök, a humán gyakorlatok és a felsővezetés embeközpontúsága terén jelent negatív elmozdulást. Mindez még hangsúlyosabban jelenik meg Európában, ahol az alacsony GDP növekedés, stagnáló elkötelezettséggel és nagymértékben romló dolgozói elégedettséggel párosul. Ez utóbbi azért különösen veszélyes, mert ha a dolgozók nem érzik, hogy rendelkezésükre állnak a munkavégzéshez szükséges feltételek, hamar frusztrálódnak és ez alááshatja elkötelzettségüket és motivációjukat is.

Latin-Amerikában a legelkötelezettebbek a dolgozók

A riport szerint a globális munkavállalói elkötelezettség 62 %-ot ért el, ami enyhe emelkedést jelent az előző évhez képest. Latin Amerika továbbra is a legstabilabb és legmagasabban elkötelezett régió, 10 munkavállalóból 7 vallja magát elkötelezettnek. Afrika és Közép-Kelet tette meg a legnagyobb fejlődést: 2012-ben egy átlagos cégnél még csak 53 %-a volt elkötelezett, most pedig már 67 %. Észak-Amerikában az elkötelezettség majdnem elérte a recesszió előtti szintet (66 %). A sort Európa zárja; a lelassult gazdaságban a dolgozók kicsit több mint fele (57 %) kötődik vállalatához.