140 ország több mint 10 ezer HR menedzserét kérdezte meg éves kutatásában a Deloitte gazdasági tanácsadó cég (Global Human Capital Trends 2017) a szakma legfontosabb folyamatairól és kihívásairól. A felmérésben a válaszadók tíz területet azonosítottak, ahol tartani kell a lépést a változásokkal. Melyek is ezek? Íme egy rövid összefoglaló. Bővebben a következő hetekben foglalkozunk az egyes pontokkal.

1. trend: A jövő szervezete: hierarchia helyett együttműködő hálózatok

Ezt érzik egyöntetűen – 88 százalékban - a legsürgetőbb kihívásnak a HR menedzserek. Ebben a kulcsszó az agilis hozzáállás. A hierarchia helyett ökoszisztémát, hálózatokat kell építeni és cselekvési szabadságot kell adni nekik.
Csak a megkérdezett menedzserek 14 százaléka hiszi azt, hogy a hierarchikusan felépített modell, megadott munkakörökkel hatékonnyá teszi a szervezetet A vezető cégek sokkal rugalmasabb modell felé indultak el, amelyet az együttműködés, a tudásmegosztás jellemez.

2. trend: Karrierhez, tanuláshoz segíteni a munkatársakat

A megkérdezett HR vezetők 83 százaléka tartja ezt fontosnak vagy nagyon fontosnak. A HR-nek a folyamatos tanulás, a személyes kibontakozás, az önmegvalósítás kultúráját kell kialakítania és ehhez platformot, lehetőséget adni a munkavállalóknak. Az Y generációsoknál a tanulási és fejlődési lehetőség az első számú szempont a munkaadó értékelésénél.

3. trend: Tehetségek megszerzése kognitív eszközökkel

Villámgyorsan változik a tehetséges munkavállalók megszerzésének módja. Egyre fontosabb lesz a közösségi média, az adatelemzés, a különféle kognitív eszközök bevetése. Szintén döntő lesz annak gyors meghatározása, ki illik a csapatba, a céghez és a pozícióba.

4. trend: A munkavállalói élmény megteremtése

A szaknyelvben employee experience-nek hívják mindazt, ahogyan a munkatárs megéli az irodai hétköznapokat. Cél az elköteleződési szint magasan tartása. A munkaadók egyre szélesebben értelmezik ezt: a potenciális munkaadóval való első kapcsolatfelvételtől a nyugdíjazásig tartó időszakban gondolkodnak. A feladatok között szerepel a munkahely újratervezése, a jóllét, a hatékonyságot javító rendszerek kiépítése.

5. trend: Teljesítménymérés: feed back real time

Az utóbbi években átalakulóban a teljesítménymérő rendszerek. Az évi egy-kétszeri beszélgetések helyett folyamatos visszajelzésekre épülő megoldások születnek coachinggal kombinálva. Az eddigi tapasztalatok szerint ezek növelik a hatékonyságot és változtatnak a vállalati kultúrán is.

6. trend: Új vezetési stílus: hős helyett inspiráló, „networker” csapattag

A hagyományos vezetési stílus már a múltté, a cégek agilisabb, sokszínűbb, fiatalabb vezetőket akarnak, akik értik a cégvezetés digitális eszköztárát, akik nem csak csapatukat képesek vezetni, hanem az egész ökoszisztémában segítik kapcsolatok létesítését, meg tudnak nyerni jó embereket projektekre, mernek kockázatot vállalni, nem a biztos személyes túlélésre játszanak.

7. trend: Digitális HR

Az egész szervezetnek digitálissá kell válnia, és ebben a HR-nek vezető szerepet kell játszania. Olyan technológia elérését kell lehetővé tennie, amely megváltoztatja az emberek munkamódszereit és egymáshoz való viszonyulását.

8. trend: Adatelemzések a munkatársakról

Megkérdőjelezhetetlen tudomány lett az adatelemzés, amely már az üzletvezetéstől a tehetségmenedzsmentig átszövi a munkahelyi döntéseket. Az adatok hasznosítása és a megfelelő következtetések levonása azonban sok cégnél még csak a tervek között szepel.

9. trend: Sokszínűség és befogadás

Az egyenlőség, a befogadás, az egyenlő bánásmód felvállalása már az első számú vezetők kompetenciájába tartozik. A gyakorlat azonban azt mutatja, hogy sok még a tennivaló. A sokszínű csapat tényleg versenyképesebb, de csak akkor, ha minden tag úgy érzi, befogadta őt a szervezet.

10. trend: Munkaerőt több forrásból

A cégek számára a rendelkezésre álló munkaerő összetétele megváltozik. Már nem csak az alkalmazotti réteggel számolnak, hanem a külsős szabadúszókkal, a netes közösség erejével, a mesterséges intelligenciával. Így minden munkakört újra kell tervezni, új megközelítés szükséges a munkaerő-gazdálkodáshoz.