Hogyan néz ki a HR egy induló, majd növekedési pályára állt magyar vállalkozás szempontjából? Varga Emil a Manna Natúr Kozmetikum alapító-vezérigazgatója ennek minden stádiumát és kihívását átélte sikerekkel, hullámvölgyekkel és sok-sok tanulással. Azt vallja, ha éppen nincs elég jelentkező egy-egy munkára, akkor ne a kivándorlást hibáztassuk, hanem javítsunk a módszereken.

Sem ön, sem felesége nem HR szakember. Hogyan vették fel az első munkatársukat?

Varga Emil: Az első munkatársunkat a klasszikus módon vettük fel, azaz körbenéztünk az ismeretségi körünkön belül, és lecsaptunk az első jelentkezőre. Később tréningekre jártunk, hogy bővítsük a tudásunkat, illetve egy fejvadász cég segítségével építettük a csapatot. 2014-ben sikerült leszerződtetnünk egy profi és lelkes vezetőt, aki jelenleg a HR osztályt vezeti. A magasan kvalifikált munkaerőt közismert, és a munkavállalók körében népszerű portálon keressük, míg a fizikai munkát jellemzően a telephelyünk környékén hirdetjük.

Milyen munkavállalókkal tud együtt dolgozni?

Olyan embereket szeretek magam körül látni a csapatban, akik tudnak és akarnak újat tanulni, akikben megvan a belső indíttatás erre.

A Manna sztorija dióhéjban
„Ne várd meg, hogy tökéletesek legyenek a körülményeid, hanem kezdd el csinálni és tedd jobbá minden nap.” Ezt a mások számára is megszívlelendő mottót tartja a legfontosabbnak a Manna szappant alapító házaspár: Varga-Darabos Andrea és Varga Emil. Egy családi házból a nulláról indultak, mostanra milliárdos bevételű céggé nőttek. Andreának gyesről visszatérve munkaadójától, a Malévtől kapott felmondólevél adta meg az utolsó lökést a saját vállalkozás alapításához, amibe férje is bekapcsolódott. Andrea már a gyes alatt elkezdett foglalkozni natúrkozmetikumokkal gyermeke ekcémás kiütései miatt. Rájött, hogy ezeket vegyszerek okozzák, és egyszerűen nincsenek a piacon 100 százalékban természetes összetevőjű szappanok, krémek. Így saját termékfejlesztésbe kezdtek a neten szerzett infók alapján és céget alapítottak. Az öt évvel későbbi számok őket igazolták. 2015-ben a Manna Natúr Kozmetikum éves árbevétele elérte az 1,2 milliárd forintot, 100 fővel működnek, Facebook-oldalukat pedig töb mint 660 ezren lájkolják.

Emellett a szakértői készség, a szakma ismerete a legtöbb pozícióban elengedhetetlen. Ugyanakkor számomra sokkal fontosabb a lelkesedés, és a tudás iránti vágy, mint a meglévő szakmai tudás, ami estenként kiégettséggel párosul. Tehát, ha egy kiégett vérprofi és egy lelkes, de fegyelmezett csillogó szemű amatőr között választhatok, akkor az utóbbi mellett teszem le a voksomat. Persze a legjobb párosítás, ha a jelölt profi és egyben lelkes is, velük kötök legszívesebben szerződést.

Tovább gondolva a céges kultúra jellemzőit, fontos számomra az alázatosság a munkához való hozzáállásban. Örömmel veszem, ha emellett olyan elkötelezettséget látok, tapasztalok, amit tulajdonosi szemléletnek neveznek. Amikor úgy gondolkodik, és úgy cselekszik valaki, mintha a saját cégének jövőjéről, pénzéről lenne szó. Mindezt pedig ugyanúgy szívesen látom az irodában dolgozó vagy a termelésben dolgozó kollégák körében is.

Nagy öröm számomra, hogy mára egy olyan – több mint 100 fős - csapat állt össze, akik lelkesek, proaktívak, tudnak és akarnak fejlődni és fejleszteni.

Ki az, akivel nem tud együtt dolgozni?

Számomra fontos, hogy őszinte emberi kapcsolatom legyen a munkatársaimmal. Akivel nem tudok együtt dolgozni, az vagy lusta vagy nem őszinte. Az ilyen hozzáállás kizárja, hogy együtt dolgozzak az adott személlyel, minden mást megoldunk.

Mostanra már 100 fővel működnek. Van-e már HR-es a cégnél?

Bevallom, a HR osztály kialakítása volt az egyik legnehezebb feladatom 2014-ben, amibe úgy vetettem bele magam, hogy igazából magam sem tudtam pontosan, mit várjak el a HR osztálytól. Voltak olyan részfeladatok, melyek indokolták a HR osztály létrehozását, mint például a munkaerő-felvétel, de tudtam, hogy ennél sokkal szélesebb területen számíthatok a HR osztály támogatására. Az első HR vezető felvétele nem lett sikeres. Hamar kiderült, hogy nem tudunk együtt dolgozni. De nem adtam fel, és másodikra sikerült felvennem egy olyan érett HR vezetőt, akitől sokat tanulhattam a szervezetfejlesztésről és a vezetésről is, és kölcsönösen számíthatunk egymás támogatására.

A HR csapat tagjai fontos szerepet töltenek be a cég életében, elsősorban szakképzett és elkötelezett munkaerőt, és nyugodt légkört köszönhetünk nekik.

Ön milyen formában folyik bele a HR-es munkába?

Kizárólag azokkal a dolgozókkal találkozom a szerződés aláírása előtt, akik közvetlenül velem fognak dolgozni, vagy a marketing csapatba kerülnek. Tehát osztályvezetőkkel és marketinges munkatársakkal, egyébként kimaradok a felvételi eljárásból. Bízom a vezetőimben, hiszen mindannyiunk érdeke a megfelelő munkaerő kiválasztása.

Mikor érezte azt, hogy nem tud egy személyben mindent kézben tartani?

Varga-Darabos Andrea és Varga Emil. A nulláról indultak, cégük tavalyi árbevétele elérte az 1,2 milliárd forintot, 100 fővel működnek, Facebook-oldalukat pedig több mint 660 ezren lájkolják

Eleinte nagyon szívesen és lelkesen foglalkoztam bármilyen feladattal. Sőt, akartam is. Aztán, amikor a rendelkezésünkre álló napi 24 óra vészesen kevéssé vált, akkor megvizsgáltam, melyek azok a feladatok, amiket én csinálok, de nem vagyok bennük jó, vagy nehezemre esik  elvégezni. Három csoportra bontottam a feladataimat: 1. szívesen csinálom és jó is vagyok benne, 2. én csinálom, de mások sokkal jobban csinálnák, 3. nem szeretem feladatok. Ezután a második és harmadik csoportba sorolható feladatokat elkezdtem kiszervezni. Mivel nem vagyok kontrollmániás, és bizalmi alapon dolgozom együtt a munkatársaimmal, ezért könnyen ment. Voltak nagyon jó, és voltak rossz döntéseim is. Előfordult, hogy vissza kellett vennem feladatokat, vagy osztályvezetőt kellett váltanom, de végül sikerült a legtöbb feladatot kiszerveznem, és olyan vezetőkkel kialakítani az együttműködést, akik a saját területükön fényévekkel jobbak nálam.

Küzd-e mostanság toborzási nehézséggel?

Eddigi tapasztalataim alapján elég könnyen megtaláljuk azokat a kollégákat, akiket keresünk. Hallom mindenhonnan, hogy manapság nehéz munkaerőt találni, mert mindenki elvándorol. Egyszer majdnem beleszaladtunk mi is abba a hibába, hogy  elkezdtük a kivándorlást hibáztatni, amikor nem volt elég jelentkező. Aztán megvizsgáltuk, hogy mit csinálhatnánk jobban. A következő héten már kilenc kiválasztott munkavállaló betanítását kezdtük el. Tapasztalatom szerint a magasan kvalifikált munkaerőt éppen olyan könnyű vagy nehéz szerződtetni, mint a fizikai dolgozót. Valószínűleg azért látom könnyűnek a munkaerő felvételt, mert a HR jó munkát végez. Ugyanakkor biztosan igaz az az állítás is, amit másoktól hallok, hogy manapság nehezebb jó munkaerőt találni.

Mi az, ami a cégnél tartja a dolgozókat?

Úgy látom, nálunk elsősorban azok a munkavállalók maradnak szívesen, akik szeretnek és hajlandóak is fejlődni a céggel együtt. Amit mi tudunk pluszban hozzáadni, az az emberséges bánásmód, és - a tudatosan megtartott - családi vállalkozásokra jellemző hangulat. Sokat teszünk azért is, hogy nyugodt körülményeket teremtsünk.

Közös kirándulásokat szervezünk, meghívjuk a céghez a Mikulást, rajzpályázatot hirdetünk a munkatársaink gyerekeinek, díjazzuk a régóta jól teljesítő kollégákat, csocsóasztalt, masszázsfotelt vettünk a csapat számára, beépítjük a legjobb ötleteket a munkafolyamatokba, önkéntes munkát végzünk együtt, de közösen gyűjtünk a rászoruló gyerekek részére is. Igyekszünk minél inkább családbarát munkahely lenni. A nyugodt körülmények megteremtése azonban nálunk sem mindig könnyű feladat, mert a bevételeink, a ránk nehezedő nyomás, és ezzel együtt az elvégzendő feladataink száma is évről évre óriási léptékben nő.