65 munkavállaló összesen 74 kerékpárt vásárolt 30 százalékos kedvezménnyel a Diageo budapesti központjában. A cég a gyártónál a nagy számú rendelés okán kedvezményt kapott, a dolgozók pedig kamatmentesen, négy hónap alatt fizetik ki a biciklik árát. Jó gyakorlatok sorozatunk második részében a kerékpáros munkába járás támogatásában rejlő előnyök kerülnek terítékre.

Miért előnyös a cégeknek a kerékpáros bejárás támogatása?
- A biciklin érkező munkatárs általában fittebb, nyugodtabban érkezik a munkahelyre, nincs kiszolgáltatva dugónak. Kerékpáron kisebb a késés esélye.
- A munkavállaló értékeli, ha kedvezményesen vásárolhat kerékpárt vagy tárolóval, zuhanyzóval van felszerelve az iroda. Ez tényező lehet a munkaerő-megtartásban.
- A vállalat jelzi a munkatársak és a külvilág felé, hogy fontos számára a dolgozók egészsége és a környezet védelme.
- A vállalat fiatalos, trendi képet sugároz, ami a munkaadói márkaépítéshez is felhasználható.

A Diageo "Budapest Cycle" elnevezésű programját az egyik munkatárs, Somogyváry Péter, az európai HR részleg egyik csoportvezetője kezdeményezte. A mintát a multinacionális cég angol, ír és holland leányvállalatainak a példája adta. Igaz, ott a céges kerékpárvásárlást az állam támogatással ösztönzi, míg Magyarországon saját erőből kellett megvalósítani.

Az ötlet háttere egyszerű: egy cég nagy számú rendelés esetén jelentős kedvezményt tud kialkudni a biciklik árából, a Diageónak 30 százalékot sikerült. Ráadásul a kétkerekűeket nem a kereskedőtől, hanem közvetlenül a gyártótól - jelen esetben a Csepeltől - rendelték. Növelte a program vonzerejét, hogy a munkavállalóknak a kedvezményes árú kerékpárt nem egy összegben kellett kifizetni, hanem azt a cég megelőlegezte és négy egyenlő részletben vonja le a fizetésből kamatok felszámítása nélkül. Emellett a munkavállalók nemcsak maguknak, hanem családtagjaiknak is rendelhettek. A Diageó összesen 6 millió forintot fizetett ki a 74 kerékpár beszerzésére, ám valójában csak meg kellett előlegeznie ezt az összeget a dolgozóknak.

A projekt január elején indult, a kerékpárok hivatalos átadására pedig május 18-án került sor. A megrendelések alapján a legnépszerűbbek a városi közlekedésre és túrázásra kialakított kerékpárok voltak, ugyanakkor az extrém hegyi kerékpárok és a különlegesebb kemping biciklik iránt is nagy volt az érdeklődés.

Megérkeztek az új kerékpárok a Diageo központjába

70 biciklitároló, öltöző, zuhanyzó

A prémium szeszes italokat forgalmazó, 180 országban jelen levő Diageo 2001-ben nyitott pénzügyi szolgáltató központot Budapesten, ahol jelenleg 1100-an dolgoznak. A munkavállalók tizede jár kerékpárral munkába. A cég évek óta résztvevője a "Bringázz a munkába" országos programnak. Időnként kerékpárral érkezik a Váci úti központba Szőcs László HR vezető (a fenti képeken ő adja át a kerékpárokat) is, aki a budapesti MOL-Bubi bérbringákat használva a Széll Kálmán tértől a Nyugati pályaudvarig teker. „Alkoholos italokat forgalmazunk, de fontosnak tartjuk az egészségmegőrzést. A vállalatunknál dolgozók átlagéletkora 32 év, sok fiatal dolgozik nálunk. Az ő életük része a mozgás. A tömegközlekedés vagy az autós bejárás helyett inkább bicikliznek. Ezzel őket támogatjuk” – mondja a HR-vezető.

A Diageónál az épület két szintjén 70 biciklitároló, öltözők és zuhanyzók szolgálják a biciklivel közlekedők kényelmét. Ezt az új kerékpáros réteg megjelenésével hamarosan bővíteni kell. A cég a program folytatását tervezi. 130 munkatárs fontolgatta ugyanis a vásárlást (közülük rendeltek 65-en) és az új belépőkkel valószínűleg ismét újra jelentkezik az igény.