Munkahelyi jó gyakorlatokról szóló sorozatunk első részben a Progressive Reklámügynökség „Lazac” nevű vállalati kultúra változtatási programját mutatjuk be, amely növelte a kollégák egymás iránti megbecsülését, motiváló munkahelyi légkört, és eredményes üzleti éveket  teremtett az apró szívességek elismerése által. Ha büszke munkahelyi jó gyakorlatára, és hasznos lehet más cégeknek is, jelezze az Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. címre egy néhány soros leírással.

Mi a Lazac lényege?
A Progressive-nél a kollégák minden hónapban 3 Ikrát (papír alapú tallérszerű fizetőeszköz) kiosztanak a kollégák között. Azoknak adják, akiknek szeretnének megköszönni valamit. Indokolni is kell. A kollégák az Ikrákat egy közösen összeállított katalógus alapján beválthatják: nem pénzre, hanem egyszeri apróbb ajándékra: például autóhasználatra, sörre, Duna-parti meetingre stb. A cég ezzel vezette be a „Köszönöm!” kultúrát és ezzel is pozitív érzelmeket hívott elő a csapatban.

Az idén 15 éves Progressive Reklámügynökség az utóbbi években dinamikusan, tízről közel negyven főre bővült, ami a vállalati kultúrában érzékelhető kihívásokkal is járt. Mint oly sok munkahelyen, a hatékonyság növelés, és a munkavállalói motiváció fenntartása egyszerre volt elérendő cél. A reklámügynökségi műfajra jellemző, hogy rendkívül szoros határidők között kreatív, érzelmeket felébresztő programokat tervezünk nap, mint nap. „Mindenki minden érzelmét beletette kreatív reklámprojektjeinkbe, de házon belül nem ünnepeltük meg a lezárást, nem köszöntük meg egymásnak a segítséget. Mindig arról szóltak a beszélgetések, hogy mit kell még megcsinálni, mi lesz a következő feladat” – mondja a Lazac születésének előzményeiről Buzási Bence (a fenti képen), a reklámügynökség kreatív igazgatója és egyik tulajdonosa.

"Ha folyamatosan a következő feladatról beszélünk, egy idő után robotokká válunk"

Győri Ildikó Humán Menü

"A hatékonyság nőtt, a motivációnál azonban nem tapasztaltuk ugyanezt: kezdtek fáradni, és fásulni az emberek. Azelőtt akartunk lépni valamit, mielőtt a kreativitás és a jó munkahelyi hangulat rovására menne a fáradtság. A probléma orvoslására a Humán Menüt kértük fel" - mondja Buzási Bence. A szót átvéve Győri Ildikó projektvezető megjegyzi, ha folyamatosan arról beszélünk a munkahelyen, mi következik, akkor egy idő után robotokká válunk, a robotok pedig csak ugyanazt és ugyanúgy tudják csinálni, újítani kevéssé képesek. Sokkal könnyebb úgy dolgozni – különösen kreatív munkakörben – ha pozitív érzelmi töltöttségben van az ember. Ezt pedig úgy lehet legkönnyebben előidézni, ha tudatosítjuk a pozitív eredményeket, erről visszajelzést adunk egymásnak: azaz egészen egyszerűen rendszeresen megköszönik egymásnak a segítséget  a kollégák. Ha értékesnek érzed magad, az növeli a teljesítményt, elégedettséget teremt, és további eredmények elérésére, értékteremtésre inspirál.”

A tavaly év elején bevezetett, vállalati kultúrát támogató, új motivációs rendszer kiépítésénél a legfontosabb alapelv az volt, hogy legyen kézzel fogható (ez erősebben hat és tovább fennmarad, mint egy email), rendszeres, mindenki profitáljon belőle és motiváló értékekről, ne a pénzről szóljon. „Sok cégnél elkövetik azt a hibát, hogy csak a legjobbat díjazzák. Ez viszont a közös sikerélmény helyett versenyszellemet kelt és irigységet szül, tehát a kívánt eredmény ellenkezőjét érjük el vele” – magyarázza Győri Ildikó.

Laza arcok, cool életérzés, napi pörgés

Miért lett a rendszer neve „Lazac”? „Ügynökségünk vizuális kommunikációjában fontos szerepet játszott türkizkék, a (tenger)víz színe, így a „halas” irány adta magát”. A lazac pedig a „laza arcokból” jön, és tükrözi a reklám szakmában elvárt „cool” életérzést, attitűdöt, napi pörgést" - magyarázza Buzási Bence.

Így néz ki egy Ikra. Aki adja, annak a neve szerepel rajta. A kollégák az asztalukon gyűjtik.

A „Lazac”-ot, mint minden halat, az ikrák tartják életben, így a rendszer fizetőeszköze, természetesen, az Ikra lett, ráadásul névre szóló ikra. Kezdetben minden munkatársnak havonta 1 Ikrát (mára hármat) kellett odaadnia  annak a kollégájának, akinek valamit megköszön. Ezt bármikor odaadhatja az adott hónapban, és a havi Ikra mennyiséget kötelező osztani. Elmondja neki, mit köszön, az Ikra címzettje ezt a vállalatirányítási rendszerben rögzíti.

Amire váltható az Ikra: autóhasználat, sörözés, meeting a Duna-parton...

Az Ikrákat  a kollégák beválthatják. Egy közösen kidolgozott virtuális katalógusból választhatják ki, hogy mire is pontosan. Ez lehet céges autóhasználat, fényképezőgép-kölcsönzés, kihelyezett meeting a Duna-parton, csapattal közös sörözés vagy egyetlen pohár bor is. „Főleg a céges erőforrásokra támaszkodik a katalógus” – mondja Buzási Bence.
Győri Ildikó fontosnak tartja, hogy személyesen adják át az Ikrákat a kollégák, ne emailben. Mindenki a munkahelyi asztalán gyűjti őket. „Az ikraadás üzenete: Valakinek értékes vagyok, valakivel jót tettem. Az asztalon gyűjtött Ikra, minden alkalommal, amikor az asztal mellett elmegyek, jelzi nekem, közvetíti és erősíti az érzést, hogy elismernek.”
Buzási Bence szerint a sikeres bevezetés kulcsa, hogy a cégvezetés is maximálisan mögötte álljon. „Mindig adok ikrákat és rendszeresen emlékeztetem a csapatot,  hogy ne felejtse el odaadni valakinek a havi Ikráit.”

Így néz ki a kollégák által összeállított katalógus.

Miért adnak Ikrát? A legkülönbözőbb szívességekért. „Valaki az új irodát köszönte meg, másvalaki azt, hogy egy slide-dal segítettem a prezentáció összeállításában” – mondja a neki adott Ikrákról a cégvezető. Sokszor előfordul hatékony munkaszervezés is az Ikra által:  „el kell mennem kicsit korábban, ezt a mailt kérlek, válaszold meg helyettem, és Te kapod meg az Ikrát.” A munkatársak megtanulták a hozzáadott értéket kifejezni ezzel – ami a projektnek egy fontos célja volt, hiszen, mi az ügynökség folyamatosan azon dolgozunk, hogy ügyfeleink által teremtett hozzáadott értéket bemutassuk, kommunikáljuk – ugyanezt szerettük volna elérni, megtapasztalni házon belül is, a mi értékteremtő folyamataink esetében.

Az ikraadás indoklása remek alapanyagot jelent a cégvezetőnek a belső kommunikációban. Idézetként jól lehet ezeket használni, és az egész csapatra motiválóan hat.
Milyen hatással van ez arra, aki egyáltalán nem kap Ikrát? – kérdezem Buzási Bencétől. „Mindenképpen segítenie kell őt a közvetlen főnökének. Aki kicsit zárkózottabb, nem látszik a kedvessége,  megérti egy idő után a rendszer lényegét és igyekszik. Ezen kívül bátorításul a vezető is adhat neki ikrát, ő ugyanis bármennyi Ikrát kioszthat.”

Működik-e ez minden cégnél?

„Az alapelv mindenhol működik, a Lazacot a Progressive-re szabtuk. Néhány fős cégnél ez a viselkedés sokszor magától értetődik, több száz fős szervezetekben pedig elképzelhető, hogy más eszközökkel kell élni, ahogyan ezt, most már közösen, a Lazac alapjaira építve alkalmazzuk is más vállalatoknál, hasonló cél elérése érdekében. Az ottani tapasztalatok is azt mutatják, hogy ha tudatosan és folyamatosan visszajelezzük a kollégáknak, hogy értéket teremtenek, és ezt meg is köszönjük nekik, csodákra képesek, és egyik napról a másikra indulnak el a vállalatoknál régóta áhított változások.” – jegyzi meg Győri Ildikó.

Megmozgatta a Lazac az egyébként is kreatív kollégák fantáziáját. Ilyen plakátok születtek.

A Progressive-nél bejött a Lazac, belső értékké vált. Ennek egyik jele, hogy a munkatársak elkezdtek maguktól posztereket gyártani. Az egyik felirata: „Lazac. Álmaid valóra válthatók”.